مقالات راما گیفت

انواع روش های تبلیغاتی

انواع روش های تبلیغاتی

یک کمپین تبلیغاتی موفقیت آمیز، تبلیغاتی است که در خصوص محصولات و خدمات شما، به جهت جلب رضایت مشتری و فروش بیشتر است. چه بخواهید مشتریان جدید را به خرید محصول موجود ترغیب کنید و چه یک سرویس و یا محصول جدید را روانه بازار کنید؛ گزینه‌های زیادی برای معرفی آن به مخاطبان وجود دارد.
مناسب ترین گزینه تبلیغاتی برای مشاغل به مخاطب هدف بستگی خواهد داشت و اینکه موثرترین راه برای دستیابی هرچه بیشتر به توجه آنها کدام است؛ یک دانش تخصصی لازم دارد. روش تبلیغاتی انتخاب شده باید منعکس کننده توضیح مناسبی برای محصول یا خدمات شما باشد. به عنوان مثال، اگر می‌دانید که بازار هدف شما در طول روز نوشیدنی‌های فراوانی مصرف می‌کنند؛ با استفاده از جعبه پذیرایی تبلیغاتی می‌توانید کسب و کارتان را به آنها یادآوری کنید.
درست همانطور که اهداف تبلیغاتی متفاوت است؛ انواع آن از نظر سبک و فرم نیز متنوع هستند. قبل از ایجاد این پروسه، تبلیغ کنندگان زمان ارزشمندی را برای درک رفتار و علایق مخاطبان هدف خود صرف می‌کنند. یکی از مهمترین دیدگاهی که آنها می‌توانند با این تحلیل و بررسی بدست آورند؛ انتخاب شکل تبلیغ است. به خصوص با ظهور رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی، به نظر می‌رسد فرصت‌های بی پایانی برای وصل شدن مشاغل به مخاطبان وجود دارد.

با این وجود، انتخاب کدام شکل از تبلیغات اعم از تلویزیونی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، چاپی، هدایای تبلیغاتی و… همه و همه می‌توانند تأثیرگذارتر از جنبه‌های بصری آنها باشند. لیست زیر به معرفی ‌انواع روش‌های تبلیغاتی اختصاص دارد؛ که می‌توانید از آنها در پروسه بازاریابی و توسعه تجارت خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید؛ شما همیشه می‌توانید در تبلیغات خود خلاق باشید تا مورد توجه قرار بگیرید.

 

آشنایی با ‌انواع روش‌ های تبلیغاتی

امروزه هر شرکتی برای آگاهی دادن به مشتریان خود در خصوص محصولات، افزایش فروش، کسب سهم بازار مناسب و شهرت در صنعت، می‌بایست محصول و یا خدمت خود را تبلیغ کند. هر کسب و کاری هزینه‌های زیادی را برای تبلیغ محصولات خود هزینه می‌کند؛ اما پول صرف شده تنها در صورت موفقیت در استفاده از بهترین تکنیک‌های تبلیغاتی برای محصول فوق منجر به موفقیت می‌شود. بنابراین برخی از تکنیک‌های بسیار رایج و پرکاربرد که توسط تبلیغ کنندگان برای به دست آوردن نتایج مطلوب استفاده می‌شود؛ به شرح زیر است.

  • تبلیغات چاپی، پوستر، روزنامه و مجلات
  • تبلیغات بیرونی و بیلبورد
  • تبلیغات حمل و نقل عمومی
  • اسپانسرینگ برنامه‌های تلویزیونی و رویدادها
  • رادیو
  • اسپانسرینگ محتوای سایت
  • تبلیغات تلویزیونی
  • پاپ آپ‌های آنلاین و تبلیغات موتورهای جستجو
  • تبلیغات رسانه‌های اجتماعی
  • هدایای تبلیغاتی

آشنایی با روش های تبلیغاتی

تبلیغات آنلاین (معروف به دیجیتال)

تمامی ‌تبلیغاتی که در فضای مجازی می‌بینید؛ معمولا در زمره تبلیغات آنلاین طبقه بندی می‌شوند. در واقع تبلیغات صفحات وب سایت‌ها که آنها را بازدید می‌کنید؛ همین تبلیغات آنلاین هستند. زیرا آنها منبع درآمد اصلی شرکت‌ها از فضای اینترنت می باشند. راه دیگر تبلیغات آنلاین، تبلیغات بومی ‌می‌باشد که همان تغییر کاربری تبلیغات چاپی قدیمی ‌به تولید محتوا در صفحات وب سایت‌ها است. بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال شامل قرار دادن تبلیغات در وب سایت‌های معروف و رسانه‌های اجتماعی بزرگ می‌باشد.

گوگل ادز (Google Ads)

Google Ads به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا توانایی درج آگهی در صفحه نتایج موتور جستجوی Google را داشته باشند. به این شکل که یک شرکت یا برند با استفاده از کلمات کلیدی یا اصطلاحات جستجوی متداول، که مربوط به تجارت، محصولات و خدمات مرتبط هستند؛ در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، شرکتی که خدمات بیمه‌ای انجام می‌دهد با استفاده از این امکان در فضای مجازی در جستجوی خدمات بیمه‌ای گوگل نشان داده می‌شود. این کسب و کار در صورت داشتن تبلیغات به شکل کلیک به Google هزینه پرداخت می‌کند؛ به همین دلیل به آن اصطلاحاً تبلیغاتی کلیکی گفته می‌شود.

گوگل ادسنس (Google AdSense)

این سرویس به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق Google تبلیغات خود را در صفحات وب سایت میزبانی کنند تا برای سایتشان درآمد کسب داشته باشند. مشاغلی که قصد تبلیغ دارند؛ می‌توانند در Adsense ثبت نام کرده و گوگل از طریق الگوریتم‌های خود، تبلیغ را با وب سایت‌های مختلف با محتوای مرتبط یا پارامترهای جستجو مطابقت داده و به سایت آنها ارجاع می‌دهد. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند با قرار دادن تبلیغات توسط Google، مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.گوگل برای دیده شدن و بازدید یک سایت، در وب سایت‌های فعال دیگر تبلیغات می‌کند.

تبلیغات لینکدین (LinkedIn Advertising)

شرکت‌ها می‌توانند به عنوان راهی برای دستیابی به میلیون‌ها کاربرLinkedIn، از طریق ارسال محتوا، فیلم و تبلیغات محصولات خود را به دیگران معرفی کنند. صفحه LinkedIn می‌تواند پسوند وب سایت یک شرکت باشد و از طریق پیوندهای موجود در محتوا، بازدید کننده را به سایت مورد نظر هدایت کند. همچنین، کارمندان شرکت‌ها می‌توانند صفحات LinkedIn را با محتوای یکسان ایجاد کنند که حاوی پیوندهایی به وب سایت اصلی و معرفی محصولات آن شرکت است.
بیزینس‌ها همچنین می‌توانند تبلیغاتی را در LinkedIn قرار دهند که می‌تواند متناسب با گروه‌های خاص یا کاربران مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر موسسه‌ای می‌خواهد تبلیغی در زمینه حسابداری انجام دهد؛ می‌تواند آن را فقط به کاربران LinkedIn که در صنعت حسابداری کار می‌کنند یا دارای مدرک حسابداری هستند؛ بفرستد.
سایر رسانه‌های اجتماعی، مانند فیس بوک و توییتر، برنامه‌های مشابهی را ارائه می‌دهند مانند آنچه در Google و LinkedIn وجود دارد. برای انجام تبلیغات دیجیتال درست، لازم است که مخاطب خود را که احتمالاً قبل از خرید کالا یا دریافت خدمات، یک شرکت را بررسی می‌کند کاملا مورد تحقیق و هدف قرار دهید.
از تبلیغات در فیس بوک و اسنپ چت گرفته تا معروفترین رسانه‌های اجتماعی و وب سایت‌های معروف، تبلیغات دیجیتال سریعترین و آسان‌ترین راه برای دستیابی به میلیون‌ها مشتری بالقوه آنلاین است.

 تبلیغات تلفنی و موبایلی

امروزه تبلیغات از طریق دستگاه‌های کوچک و قابل‌ حملی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند؛ به ‌شدت رواج پیدا کرده است. روند فعلی تبلیغات موبایل شامل استفاده عمده از رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت، لینکدین و فیس بوک است. تبلیغات موبایلی مشابه تبلیغات آنلاین بوده و به عنوان روشی برای دستیابی به مشتریان جدید، در عصر کنونی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

تبلیغات چاپی

اگر بخواهیم از قدیمی‌ترین روش‌های تبلیغاتی، صحبت کنیم؛ تبلیغات چاپی از مهمترین آنها است. این روش شامل تعداد زیادی از موارد مختلف است. اغلب اوقات این کار به یکی از سه طریق روزنامه، مجله یا دایرکتوری‌ها انجام می‌شود. تبلیغات چاپی می‌تواند مقرون به صرفه باشد و در حالی که ممکن است تیراژ آنها در حال کاهش باشد. اما همچنان می‌تواند روشی بسیار مؤثر برای اطلاع رسانی از یک برند باشند.
یک محصول جدید برای رسانه‌های چاپی، به نام تبلیغات بومی ‌می‌تواند بخشی از یک استراتژی بازاریابی محتوا باشد.

گاردین آن را “عملی برای استفاده از محتوا برای ایجاد اعتماد و تعامل با مشتریان متعهد” توصیف می‌کند. چاپ که زمانی محرک بزرگی در فروش بود؛ امروزه در جای جای بسیاری از اشکال دیجیتالی تبلیغات قرار دارد. با این حال، اگر در تبلیغات یک نکته مسلم باشد این است که متفاوت بودن آن خوب است و هنگامی‌که مصرف کنندگان از تبلیغات دیجیتالی خسته می‌شوند؛ بازگشت به قطعات چاپ شده و احساس لمس کردن و ماندگاری آنها قطعاً تاثیرگذار است. به طور معمول، چاپ را می‌توان به سه زیر مجموعه تقسیم کرد:

  • تبلیغات دوره ای
    به یک مجله، روزنامه یا هر شکل دیگری از تبلیغات کاغذی که در فواصل منظم منتشر می‌شود؛ تبلیغات دوره ای چاپی گفته می‌شود. برای دهه‌ها، تبلیغات چاپی برای تبلیغ کنندگان و مشتریان آنها یک سرگرمی ‌طلایی محسوب می‌شده است. چاپ یک مجله پر تیتراژ یا جلد اول روزنامه‌ها به معنای دیدن پیام تبلیغاتی برای میلیون‌ها نفر بود.
  • بروشور و جزوه
    اگرچه برخی از این اشکال رسانه‌ها و تبلیغات را می‌توان در صفحات روزنامه‌ها و مجلات قرار داد؛ اما به عنوان ابزاری جداگانه با آنها برخورد می‌شود. معمولاً به این دلیل که شانس کمتری برای دیده شدن دارند. از چیزی که روی پیشخوان یا میز خدمات به مشتری قرار می‌گیرد تا بروشور داخل اتومبیل، همه رسانه‌های چاپی کوچکی هستند برای صمیمی‌تر شدن و برقراری رابطه بلند مدت برای جذب مشتری.
  • تبلیغات پست الکترونیکی مستقیم
    هر یک از تکنیک‌های ذکر شده در بالا می‌تواند در ارسال مستقیم گنجانیده شود. این به معنا که قطعات چاپ شده مستقیماً به مصرف کننده ارسال می‌شود. این روش اگر خلاقانه و هوشمندانه اجرا شود؛ می‌تواند راهی خارق العاده برای جلب مشتری باشد.

 تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی (یا بازاریابی) طی 20 سال گذشته بسیار پرکاربرد شده است. این اصطلاحی است که به طور گسترده برای هر تبلیغ غیر متعارفی استفاده می‌شود و معمولاً مصرف کننده را به مشارکت یا تعامل با محصول دعوت می‌کند. مکان و زمان بندی در این تبلیغ مهم است. زیرا لازمه نیروهای محرک تبلیغات یا بازاریابی چریکی، استفاده از ایده‌های خلاقانه و نوآوری در اجرا هستند و اغلب نیازمند صرف بودجه زیاد نمی‌باشند.

تبلیغات رادیویی و تلویزیونی

یکی از اشکال ارتباط گسترده برای دستیابی به تعداد زیادی از مصرف کنندگان در حوزه تبلیغات، استفاده از رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون و رادیو می‌باشد. اگرچه تبلیغات پخش شده در رادیو و تلویزون کم کم با روی کار آمدن فناوری‌های امروزی از محبوبیتشان کاسته شده است. با این حال، این یک روش موثر برای دستیابی به میلیون‌ها مشتری است. به خصوص وقتی که یک برنامه پر مخاطب پخش می‌شود.

 رادیو

تبلیغات در رادیو راهی عالی برای دستیابی به مخاطبان هدف است. اگر بازار هدف شما به ایستگاه خاصی گوش می دهند؛ در آن صورت تبلیغات منظم می تواند مشتریان جدیدی را به خود جلب کند.
با این حال، صدا محدودیت هایی نیز برای تبلیغ دارد. به خاطر سپردن آنچه شنوندگان شنیده‌اند دشوار است و گاهی تأثیر تبلیغات رادیویی بسیار زود از بین می رود.

بهترین راه برای غلبه بر این معضل، تکرار مرتب پیام است که هزینه‌های تبلیغ کننده را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگر توانایی پرداخت منظم هزینه تبلیغات خود را ندارید؛ ممکن است بسیار زود به این نتیجه برسید که تبلیغات رادیویی نتایج قدرتمندی را ایجاد نمی کند.

 تبلیغات حمل و نقل عمومی

این تبلیغات که به عنوان تبلیغات خارج از خانه (OOH) نیز شناخته می‌شود؛ اصطلاحی گسترده است برای هر نوع تبلیغاتی را که هنگام دور بودن از خانه به دست مصرف کننده می‌رسد. اقسام بیلبوردها، پوسترهای ایستگاه‌های اتوبوس، متروها و حتی تابلوهای بزرگ دیجیتال در میادین از جمله این موارد هستند.

 تبلیغات خدمات عمومی

برخلاف تبلیغات سنتی‌، تبلیغات خدمات عموم(PSA) اصولاً برای اطلاع رسانی و آموزش به عموم منتشر می‌شوند و جبنه فروش محصول یا ارائه خدمات خاصی را ندارند. PSA‌ها به طور سنتی در تلویزیون و رادیو وجود داشته‌اند. اما در حال حاضردر فضای آنلاین نیز تبلیغ می‌شوند.

 تبلیغات نامشهود اسپانسرینگ برنامه‌های تلویزیونی

این شکل از تبلیغات شامل قرار دادن محصول به شکل غیر مستقیم در تصویر به جای تبلیغات صریح و مستقیم خدمات و کالاها است. مثلا در فیلم‌ها، شخصیت‌ها در حال استفاده از یک محصول با برند مشخص هستند. در این شرایط بیننده متوجه حضور محصول در پس زمینه تصاویر می‌شود. این شکل از تبلیغات روشی است که اکثر فیلم‌ها و نمایش‌ها از طریق آنها بودجه ساخت خود را تامین می‌کنند و همچنین راهی عالی برای تبلیغ کنندگان به جهت دستیابی هدفمند به مخاطبان است.

 هدایای تبلیغاتی

امروزه اکثر شرکت‌ها برای یادآوری نام و برندیگ خود از ترفند ارسال هدیه تبلیغاتی به گروه مشتریان استفاده می کنند. هدایای تبلیغاتی یکی از تاثیرگذارترین روش ها است که سبب ماندگاری کسب و کارها در ذهن مخاطبان می شود. انتخاب اقلام مختلف کالاها و درج نام یا پیام بازرگانی شرکت‌ها بر روی آن مثلا درج نام بر روی انواع خودکار تبلیغاتی ، اثری طولانی مدت بر روی مخاطبان دارد. خصوصا دریافت هدیه تبلیغاتی رایگان از سوی افراد به شدت لذت بخش بوده و آنها اغلب احساس بسیار خوشایندی از این اتفاق و ارزش گذاری خواهند داشت.

در این مقاله سعی کردیم تا باب آشنایی مختصری را با انواع روش های تبلیغاتی برایتان باز کنیم. اما دنیای بیزینس و تبلیغات بسیار گسترده‌تر از این مجال است. برای کسب کار موفق تیم بازاریابی خود را نقد و بررسی کنید. ما در مقالات منتشر شده از سوی همین وب سایت با مطالب مفیدی در کنارتان هستیم که می توانید با مطالعه آنها راه‌حل های مناسبی را برای بازاریابی و فروش خود پیدا کنید.

برخی از این مقالات که از طریق آنها سعی کردیم اطلاعات مفیدی را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و کوچک قرار دهیم عبارتند از: در رابطه با پرسنال برندینگ چه میدانید؟ کدام روش ها برای تجارت موفق و دیده شدن بیشتر در دنیای اقتصای مفید است؟ چه مقدار هزینه برای این کار لازم است؟ و…. قدم به قدم تا دیده شدن همراهتان خواهیم بود.

بازگشت به لیست