مقالات راما گیفت

استراتژی تبلیغاتی و نقش آن در بازاریابی امروزی

استراتژی تبلیغاتی و نقش آن در بازاریابی امروزی

استراتژی تبلیغاتی و نقش آن در بازاریابی امروزی

یکی از مواردی که موفقیت تبلیغات را تضمین می‌کند و متاسفانه اکثر فروشگاه‌ها و شرکت‌ها نقش آن را نادیده می‌گیرند، تعیین استراتژی تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار خود است. نحوه انجام تبلیغات با مشخص کردن استراتژی برای آن کاملاً متفاوت است و به مانند آن است که قبل از انجام یک مبارزه، تاکتیک مشخصی برای آن نداشته باشیم. تبلیغات به عنوان یک ابزار در بازار رقابتی شناخته می‌شود که به معرفی بهتر برند کسب و کار ما کمک می‌کند. حال اگر در این بازار رقابتی، یک استراتژی و تاکتیک مشخص و از پیش تعیین شده نداشته باشیم، مطمئناً نتیجه کار ما موفقیت‌آمیز نخواهد بود. به همین دلیل؛ استراتژی تبلیغاتی به عنوان گام مهم و اصلی شروع تبلیغاتی یک کسب و کار شناخته می‌شود و به همین دلیل ما در گروه هدایای تبلیغاتی راما گیفت تصمیم گرفتیم که به معرفی این استراتژی و نقش آن در بازاریابی امروزی بپردازیم.

 

استراتژی تبلیغاتی چیست؟

کلمه استراتژی از لحاظ لغوی به معنی تاکتیک و برنامه به کار برده می‌شود و مشخص می‌شود که برای رسیدن به یک هدف خاص، باید از چه مسیرهایی و با چه شیوه‌هایی عبور کرد. کلمه استراتژی یک واژه‌ی جنگی و رزمی محسوب می‌شود که نشان دهنده‌ی برنامه‌ای مشخص در رقابت و مبارزه است. بنابراین وقتی که استراتژی تبلیغاتی در حوزه برندینگ و بازاریابی وارد می‌شود، یعنی یک برنامه و تاکتیک مشخص و تعریف شده است که روند فعالیت ما را در بازارهای تبلیغاتی نشان می‌دهد و در نهایت ما را به آن هدف از پیش تعیین شده برساند.

استراتژی تبلیغاتی مانند استراتژی در هر حوزه دیگر یک بحث ثابت و مشخص شده نیست و ممکن است در لحظات مختلف تغییر کند. در حقیقت، یک هدف کلی مشخص می‌شود و مسیرهای مختلفی برای رسیدن به این هدف تعیین می‌شود. با بررسی بازار و رقبا و همچنین شیوه‌های تبلیغاتی مختلف، طبیعتاً برخی از این استراتژی‌ها به‌عنوان روش‌های بهتری در نظر گرفته می‌شوند و به آنها اولویت داده می‌شود. با توجه به اولویت‌های داده شده، امکان پیاده سازی هر کدام از این استراتژی‌ها فراهم می‌شود و در جریان آن به صورت گام به گام حرکت کسب و کار رصد می‌شود. در صورت موفقیت آمیز نبودن یک استراتژی تبلیغاتی مجبور خواهیم بود که روند خود را تغییر داده و به سراغ تاکتیک‌های دیگری برویم.

مواردی که در مورد استراتژی تبلیغاتی ضروری هستند

تا اینجای کار مشخص شد که استراتژی تبلیغاتی به عنوان برنامه بلندمدت و کلان ما در جریان رقابت با سایر رقبا و شرکت‌ها تعریف می‌شود. اما طبیعتاً لازم است که برای هر مرحله از این استراتژی، روش و برنامه مشخص شده‌ای در نظر گرفته شود که شخص یا تیم تبلیغاتی بتواند برنامه خود را بر اساس آن پیاده سازی کند. با توجه به سابقه خود در حوزه تبلیغات و عرضه هدایای تبلیغاتی، چند مورد از مهمترین اهدافی که در مورد استراتژی تبلیغاتی باید دنبال کنید، مشخص کرده‌ایم:

مواردی که در مورد استراتژی تبلیغاتی ضروری هستند

  • باید مطالعه شما بر روی جامعه هدف کامل باشد

استراتژی تبلیغاتی یعنی معرفی یک برند یا یک کسب و کار خود به تعدادی افراد خاص و مشخص شده. این یعنی ما برای هر حوزه از فعالیت خود باید یک جامعه هدف داشته باشیم و مشخص کنیم که برنامه ما بر روی چه طیفی از افراد جامعه پیاده می‌شود. مثلا، ما نمی‌توانیم تبلیغات خود را به طور کامل بر روی همه‌ی افراد جامعه متمرکز کنیم که در نهایت هم انرژی ما را خواهد گرفت و هم بازدهی مناسب را نخواهد داشت. بنابراین، مهم‌ترین تاکتیک تبلیغاتی این است که افراد را به دسته‌های مختلف تقسیم کنیم و برای هر کدام از آنها مطالعه مشخص داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر جامعه هدف ما دانش آموزان باشند، می‌توانیم به سراغ نوشت افزارهای تبلیغاتی مانند مداد رنگی تبلیغاتی برویم، اگر جامعه هدف ما شرکتهای مختلف و نمایندگیهای آن‌ها باشد، جعبه‌های پذیرایی و جعبه‌های چای کیسه‌ای گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند.

 

  • باید هدف مشخصی برای خود تعریف کنید

هدف گذاری یعنی اینکه ما مشخص می‌کنیم که در انتهای برنامه خود باید به کجا و چه شرایطی برسیم. ما اگر شروع کار و انتهای آن را در دو نقطه در نظر بگیریم، نقطه ابتدایی به عنوان شروع تبلیغات و نقطه انتهایی به عنوان هدف تبلیغات در نظر گرفته می‌شود و مسیر طی شده به عنوان استراتژی تبلیغاتی. بنابراین اگر در جریان تبلیغات خود هر کدام از این سه مورد نقص داشته باشد، عملاً برنامه تبلیغات ما نتیجه خاصی نخواهد داشت. برای شروع کار تبلیغات، ابتدا بر روی یک برگه مشخص کنید که در کوتاه مدت به چه هدفی می‌خواهید برسید و برنامه بلندمدت شما نیز چه خواهد بود. در گام بعدی برای رسیدن به هر کدام از این اهداف باید به سراغ مشخص کردن استراتژی تبلیغاتی بروید و ابزارهای لازم را برای رسیدن به این اهداف تهیه کنید.

  • از ابزارهای متناسب با حوزه خود استفاده کنید

ابزار یکی دیگر از بخش‌های مهم استراتژی تبلیغاتی است. این یعنی پیاده سازی یک استراتژی بدون داشتن ابزار غیر ممکن است. در دو مرحله قبل مشخص کردید که برای تبلیغات خود بر روی چه طیفی از جامعه متمرکز شده‌اید و هدف نهایی شما چه خواهد بود. با توجه به این دو مورد، باید مشخص کنید که چه ابزارهایی برای رسیدن به هدف نهایی خود نیاز دارید. همانطور که در مورد اول اشاره شد، استراتژی تبلیغات شما ممکن است در مورد افراد مختلف متفاوت باشد و در نتیجه ابزار آن نیز متفاوت خواهد بود. مثلاً شما نمی‌توانید مدادهای رنگی را در مورد تبلیغات کلان خود به کارگیری یا از تبلیغات پیچیده برای جذب دانش آموزان استفاده کنید.

  • مخاطبان را مجبور به شنیدن تبلیغات خود کنید

دیده شدن تبلیغات مهم‌ترین و ابتدائی ترین هدف استراتژی تبلیغاتی به شمار می‌رود. در حقیقت اگر تبلیغات دیده نشود، یعنی تمامی برنامه‌های شما اشتباه و استراتژی مناسبی انتخاب نکرده‌اید. اگر توجه کرده باشید، در ابتدا، بین دو نیمه و در انتهای مسابقات فوتبال و مسابقات ورزشی، بیشترین پیام بازرگانی پخش می‌شود. این وضعیت در مورد سریال‌های پربازدید نیز تکرار می‌شود. جالب است بدانید که شرکتها نیز برای تبلیغات در این زمان هزینه بیشتری می‌پردازند و تلویزیون نیز هزینه بیشتری دریافت می‌کند. مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که در این زمان تبلیغات بیشتر دیده می‌شود و مخاطب بیشتری با آنها سروکار خواهد داشت. بنابراین باید مشخص کنید که در چه زمانی و در چه مکانی مخاطبان شما مایل به دیدن و شنیدن تبلیغات هستند. در اینصورت استراتژی تبلیغاتی شما موفقیت بیشتری به دنبال خواهد داشت و آمار مشتری بالاتری ثبت خواهید کرد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *