مقالات راما گیفت

آشنایی با اصول برندسازی

آشنایی با اصول برندسازی

ساختن یک مارک تجاری موثر برای موفقیت هر شرکتی ضروری است. تعابیر مختلفی از اصطلاح برندیگ وجود دارد. برای برخی، این معقوله رابط اصلی بین یک کسب و کار و مشتریان فعلی یا مشتریان احتمالی است. در حالی که عده‌ای دیگر آن را به عنوان یک ویژگی خاص می‌دانند که یک شرکت را از رقبای خود متمایز می‌کند. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا ساختن مارک و برند مهم است و به دنبال آن چگونه تیم بازاریابی یک شرکت می‌تواند برند سازی کند. و آیا ارسال هدایای تبلیغاتی نیز می‌تواند روشی برای ایجاد برندینگ باشد؟

چرا ساختن برند مهم است؟

روشی که یک شرکت در ایجاد نام تجاری خود تعیین می‌کند؛ درک مردم را از تجارت و محصولات آن را تعیین می‌کند. مارک‌های موفق می‌توانند بر نحوه درک افراد از نام، استراتژی، آرم و کمپین‌های فروش خود تأثیر بگذارند. در بسیاری از موارد، نام تجاری یا برند به همان اندازه کیفیت و قیمت یک محصول برای مخاطبان مهم است. هنگامی‌که مردم کالایی مثل تی بگ را می‌خرند؛ به کیفیت و شعاری که در پس این محصول است؛ توجه نشان می‌دهند.
چنانچه شرکتی یک برند هیجان انگیز و به یاد ماندنی ایجاد کند؛ عموم مردم محصولات یا خدمات آن را با سهولت بیشتری تشخیص می‌دهند و درک درستی از ارزشی خواهند داشت که با خرید آن به زندگیشان اضافه می‌شود. برند سازی همچنین یکی از موثرترین روش‌ها برای جلب اعتماد مشتریان است.

چگونه یک برند بسازیم

اگر بخشی از یک تیم بازاریابی هستید که وظیفه شما ایجاد برند است؛ می‌توانید برای برندسازی موفق این چهار مرحله را دنبال کنید:

  • مخاطبان هدف خود را تعیین کنید.
  • محصول و تجارت خود را نقطه هدف قرار دهید.
  • شخصیت شرکت خود را مشخص کنید.
  • یک آرم و شعار مناسب انتخاب کنید.

چگونه یک برند بسازیم

مخاطبان هدف

اولین قدم در ایجاد برندسازی تعیین مخاطبان هدف شماست. برای ایجاد بازار مشتری دلخواه خود می‌بایست:

  1. مشخص کنید که چه کسی به احتمال زیاد این محصول را خریداری می‌کند. چندین عامل مانند سن، جنس، محل زندگی و درآمد را در نظر بگیرید تا بتوانید اطلاعات کاملی را جمع‌آوری کنید. اگر به عنوان مثال، شما قصد فروش عینک‌های گران قیمت و شیک را دارید؛ مخاطبان شما می‌توانند افراد زیر 40 سال با درآمد متوسط ​​یا بالا باشند. با این حال، اگر محصول شما یک نوشیدنی ورزشی جدید باشد؛ به احتمال زیاد مخاطبان شما ورزشکاران خواهند بود.
  2. آمار و داده‌های فروش موجود را بررسی کنید. این موارد در کسب اطلاعات ارزشمند در مورد عادات خرید مصرف کنندگان مفید خواهد بود. همچنین این آمار می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا محصول شرکت شما برای جمعیتی خاص جذاب است یا خیر. به عنوان مثال، نمودارها می‌تواند نشان دهد که افراد با درآمدهای متوسط، بیشتر خرید محصولات آنلاین را ترجیح می‌دهند. در صورت نیاز، می‌توانید داده‌های آماری خود را با استفاده از نظرسنجی‌ها جمع آوری کنید. بنابراین می‌توانید با یک شرکت بازاریابی تماس بگیرید تا از طرف شما داده جمع آوری کند.
  3. شرکت‌های مشابه را نقد و بررسی کنید. برای برند سازی موفق می‌توانید از شرکتهای موجود که محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند؛ کسب اطلاع کنید. سعی نمایید بیشتر اطلاعاتی در مورد چگونگی ایجاد کمپین‌های بازاریابی با گروه‌های هدف خاص این شرکت‌ها که بیشترین محصولات را از آنها خریداری می‌کنند؛ جمع آوری کنید. داده‌های شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کنید تا درک کاملی از  برندهای آنها داشته باشید. 
  4. بازار هدف خود نقد کنید. تعامل با افرادی که متناسب با مشخصات مشتری ایده آل شرکت شما هستند روش خوبی است تا درک کنید که علائق و نیازهای آنها چیست و همچنین آنها چه برندهایی را جذاب می‌دانند و چرا؟ به این ترتیب شما می‌توانید برداشت دقیق‌تری از آنچه که مشتری شما می‌خواهد به دست آورید. 

پس از آنکه درمورد مخاطب هدف خود تصمیم گرفتید؛ قطعا می‌توانید یک برند تجاری موفق‌تر را ایجاد کنید که باعث جذب مخاطبان بیشتر شود.

 محصول و تجارت

موقعیت‌یابی مخاطبان و مشتریان برای خرید و یا استفاده از خدمات شما، شامل تصمیم گیری در مورد چگونگی تمایز محصولات یا خدمات شرکت مورد نظر از سایر پیشنهادهای مشابه در بازار است. برای این کار ابتدا باید تا آنجا که می‌توانید در مورد رقبای مستقیم شرکت خود اطلاعات کسب کنید. مانند جزئیات مربوط به محصولات، قیمت‌ها، بازارها و همچنین استراتژی‌های بازاریابی آنها. سعی کنید نواقص احتمالی محصولات، خدمات یا دلایلی را که رضایت مشتریان را برآورده نمی‌کنند در بازار مشخص کنید و از این اطلاعات به نفع خود استفاده نمایید.
بعد از اینکه حوزه‌های رقابتی خود را بررسی کردید؛ می‌بایست یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد ایجاد کنید. شعار تبلیغاتی بیانی مختصر است که به مشتریان می‌گوید که شرکت شما چه پیشنهادی ارائه می‌دهد. این شعار باید ویژگی‌های محصول شما را برجسته و منحصر به فرد کرده و برای مشتریان آن ارزش افزوده ایجاد کند.

شخصیت شرکت

تا حد زیادی، یک مارک تجاری و برند هویت تجارت یک شرکت را منتقل می‌کند. بنابراین یک گام مهم در برندسازی شامل تعیین شخصیت شرکت می‌باشد. علاوه بر محصولات و خدمات یک شرکت، مخاطبان هدف آن شرکت‌ها نیز در تثبیت شخصیت آن برند کمک خواهند کرد. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما علاقه‌مندان به دوچرخه سواری هستند؛ به احتمال زیاد شخصیت تجاری فعال و پویا را می‌پسندند.
تصمیم گیری در مورد شخصیت شرکت نیز نیاز به اتصال شما به طوفان فکری و خلاق اعضای تیم برندسازی شرکتتان دارد. شما می‌توانید با فکر کردن به عنوان یک مدیر و یا مسئول بازاریابی شرکت، این روند را شروع کنید. همچنین می‌توانید محصول یا خدمات شرکت خود را با هر تصویر یا ایده‌ای که فکر می‌کنید؛ مرتبط کنید. به عنوان مثال، اگر شرکت تولیدی کفش‌های مخصوص ورزشی و دویدن هستید؛ تصور یک غزال برای تولید ایده‌های بیشتر بسیار جذاب و منطقی است. این نوع فرآیندهای فکری خلاقانه به شما و تیم بازاریابی شرکت این امکان را می‌دهد تا صدای متمایزی را در اختیار شرکت خود برای دیده شدن بیشتر و برندسازی قرار دهید همچنین توصیه می کنیم مقاله ارتباط توسعه کسب و کار و هدیه تبلیغاتی را مطالعه کنید.

آرم و شعار

یک آرم موثر می‌تواند از لحاظ بصری برند شما را جذاب کند به عنوان مثال استفاده از آرم روی لیوان تبلیغاتی بسیار در جذب مشتری موثر است. در حالی که یک شعار موفق می‌تواند به مشتریان کمک کند محصول شما را به خاطر بسپارند.
آرم در حقیقت تصویر و شخصیت یک مارک تجاری را منتقل می‌کند. ممکن است بخواهید در طی این فرآیند با یک طراح حرفه‌ای یا موسسه تجاری مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما خوش سلیقه، موثر و خوش ساخت است. یک طراح حرفه‌ای در خصوص مواردی مانند اندازه قلم، رنگ، اندازه آرم، شمایل نگاری و طراحی کلی به شما ایده و مشاوره می‌دهد. آنها همچنین به شما کمک می‌کنند تا لوگویی مناسبی را مکمل نام تجاری خود کنید.
اما شعار یک عبارت کوتاه و جذاب است که می‌توانید در طول روند رقابت بازاریابی از آن استفاده کنید و به برند خود امتیاز بیشتری دهید. البته این ویژگی دائمی‌ برند شما نیست. بنابراین می‌توانید آن را برای فعالیت‌های بازاریابی جدید تنظیم کرده و تغییر دهید.

تاثیر هدیه تبلیغاتی بر برندسازی

مشاغل به محصولات و هدایای تبلیغاتی به عنوان وسیله‌ای مقرون به صرفه برای ارتباط بیشتر با مشتریان بالقوه خود نیاز دارند. برای مشاغل کوچک مانند استارتاپ‌ها، ارسال هدایای تبلیغاتی به کاهش بودجه بازاریابی آنها کمک می‌کند و همچنین توجه مخاطبان جدید را نیز به خود جلب می‌کند. هدیه تبلیغاتی به عنوان یک تاکتیک مقرون به صرفه و شخصی می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی بر جامعه هدف داشته باشد. قطعا متعجب خواهید شد اگر بدانید که با گذشت زمان، هدایای تبلیغاتی در واقع می‌توانند در افزایش آگاهی افراد بیشتری از برند شما تأثیرگذار باشند.
بنابراین می‌توان گفت که هدایای تبلیغاتی هم آگاهی از برند و هم افزایش فروش را به همراه دارند. هدف از استفاده از هدیه تبلیغاتی، در واقع جذب مشتری و ایجاد جذابیت تجاری برای شرکت‌ها است. مردم از یک محصول رایگان سپاسگزار هستند و از چیزی که برایشان در روزمره زندگی مفید است و به آنها ارزش می‌بخشد قدردانی می‌کنند. در موارد زیادی هم مشتریان تمایل دارند در صورت عدم نیاز به هدیه تبلیغاتی خود، به جای دور انداختن آن را به دیگران بدهند. از این سو هدایای تبلیغاتی برای مشاغل جدید و تازه تاسیس شده کاملا مناسب و کاربردی خواهد بود.
در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات، ارسال هدیه تبلیغاتی صدای بلندتری را برای برندسازی به شرکت شما می‌دهد. تولیدکنندگان اقلام هدایای تبلیغاتی نیز غالبا قیمت آنها را برای توزیع انبوه شرکت‌ها پایین نگه می‌دارند؛ تا فرصت تاثیر گذاری بالا بر مشتریان و برند سازی در اختیار همه مشاغل قرار داشته باشد.

بازگشت به لیست