مقالات راما گیفت

آداب هدیه دادن در ‌فرهنگ های مختلف

آداب هدیه دادن در ‌فرهنگ های مختلف

ما در دنیایی مملو از کشورها و ‌فرهنگ های مختلف زندگی می‌کنیم که دارای سنت‌های عجیب و غریب هستند. برای مثال می‌دانید که افسانه بابانوئل از یک شهر کوچک در ترکیه سرچشمه می‌گیرد؟ و یا همچنین می‌دانستید در روستاهای روسیه با ارزش‌ترین هدیه‌ای که می‌توانید به کسی بدهید یک تکه هیزم است؟ انسان موجودی کنجکاو است و تعاملات و رفتارش نشان دهنده حسن نیت او خواهد بود. آداب هدیه دادن در ‌فرهنگ های مختلف فرآیندی است که به شدت بین فرهنگ‌ها متفاوت است. از نظر بعضی‌ها ممکن است این کار جزو آداب فرهنگی و بسیار شایسته باشد؛ برای برخی دیگر ممکن است به سادگی بیان قدردانی باشد.

با این وجود، دانستن فرهنگ هدیه دادن در روابط بین فردی که با او تعامل دارید ضروری است. در غیر این صورت، این حرکت مهربانانه ممکن است سبب بروز سوءتفاهم فرهنگی و یا توهین آمیز تلقی شود. اگرچه شاید هدیه دادن برای بسیاری یک امر کلیشه‌ای باشد؛ اما اثر آن در هدیه گیرنده غیر قابل انکار است. برای کسانی که در فرهنگ غربی و شرقی رشد کرده‌اند؛ هدایا معانی متفاوتی دارند.

هدیه دادن در ‌فرهنگ های مختلف

‌فرهنگ های غربی و شرقی هر کدام مناسبت‌های مختلفی دارند که معمولاً با هدیه دادن مرتبط هستند. بسیاری از این موارد اکنون در تمامی ‌فرهنگ‌ها مشترک شده‌اند. از جمله این مناسبت‌ها می‌توان به مواردی همچون تعطیلات سال نو، تولد و عروسی‌ها اشاره کرد. برای مثال چینی‌ها، هدیه دادن را به عنوان بخشی از سنت خود در روزهای تعطیل سال نو می‌دانند. همچنین آنها از یکدیگر انتظار دارند که هنگام بازگشت از سفر، هدیه‌ای به همراه داشته باشند. بنابراین، هدیه دادن بسیاری از مردم چین بیشتر شبیه یک تعهد و یا انتظار شکل گرفته در آداب فرهنگی آنها است. از طرف دیگر، در فرهنگ غربی، هدیه دادن غالباً بیانگر توجه و علاقه نسبت به شخص دیگر است. از این رو فرصت‌های هدیه دادن به خودی خود بسیار رایج هستند. در فرهنگ غربی، دریافت هدیه بسیار ساده و روتین است. به این شکل که از فردی که به شما هدیه می‌دهد تشکر و قدردانی می‌کنید و هر دو به راه خود ادامه می‌دهید. در سایر فرهنگ‌ها مانند خاورمیانه و شرق، فرآیند هدیه دادن بسیار پیچیده است. در این فرهنگ‌ها وقتی هدیه‌ای به شخصی اهدا می‌شود؛ انتظار می‌رود که هدیه را در وهله اول رد کند و اظهار کند که هدیه بیش از حد سخاوتمندانه و بی دلیل است. بعد از چند دقیقه تعارف، در نهایت فرد آن را می‌پذیرد.

در فرهنگ برخی ملل همانند چین، از آداب دریافت هدیه، می‌توان به پاسخ دادن آن با یک هدیه دیگر در ازای آن اشاره کرد. این عکس العمل نشان از احترام نداشته؛ بلکه به معنای تعهد می‌باشد. بنابراین در این کشور الگوی چرخه ای از هدیه دادن وجود دارد؛ بدون اینکه پایانی برای آن در نظر گرفته شود. اما در فرهنگ اروپایی، گرچه هیچ تعهدی برای پاسخ دادن با هدیه مقابل برای هدیه گیرنده وجود ندارد؛ ولی انجام چنین کاری نیز غیر معمول نیست.

چند نکته کلی برای هدیه دادن بین فرهنگی

چند نکته کلی برای هدیه دادن در بین فرهنگ‌ ها

در تمامی ‌فرهنگ‌ها، معمولاً هدیه‌ها می‌توانند احساسی، فانتزی یا مفید باشند. اما رعایت یکسری از نکات هنگام ارائه آنها بسیار مهم است. در نظر داشتن این امر خصوصا برای شرکت‌های تجاری در ارائه هدایای تبلیغاتی بسیار ضروری است.

  • پروتکل مربوط به هدایا را در کشوری که در آن تجارت می‌کنید درک کنید. مبادله هدایا در برخی فرهنگ‌ها ممکن بسیار ارزشمند باشد؛ در حالی که در برخی دیگر ممکن است بی اهمیت، نامناسب یا در برخی مواقع زشت و توهین آمیز باشد.
  • سیاست‌های شرکت‌های همکار خود را در مورد هدیه دادن بررسی کنید. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌ها در کشورهایی مانند سنگاپور و ایالات متحده در خصوص دریافت هدایا سیاست‌های بسیار محدودی دارند تا سعی کنند از بروز هرگونه رشوه در مجموعه خود جلوگیری کنند. در کشورهای دیگر همانند دانمارک چنانچه ارزش هدیه یک شرکت در خور توجه بوده و از مقدار معینی پیشی بگیرد؛ می‌بایست آن را به مقامات مالیاتی اعلام کنید.
  • در نظر بگیرید چه زمانی برای ارائه هدیه مناسب است. به عنوان مثال، بهتر است هدیه را در یک جلسه کاری یا خارج از دفتر و در یک محیط اجتماعی به فرد مورد نظر اهدا کنید.

برای آشنایی با انواع هدایای تبلیغاتی راما گیفت نظبر خودکار تبلیغاتی و لیوان تبلیغاتی همراه ما باشید

بررسی فرهنگ و آداب اهدای هدیه در چند کشور

این روزها هدیه دادن خصوصا اگر از نوع هدایای تبلیغاتی باشد؛ در سراسر جهان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. خواه این هدیه تبلیغاتی برای تعطیلات کریسمس و عید نو باشد و یا یک رویداد تاریخی و مناسبتی دیگر، تبادل این هدایا به عزیزان، همکاران یا دوستان در بسیاری از فرهنگ‌ها رسم است. در حالی که کمتر کسی وجود دارد که از دریافت هدیه لذت نبرد؛ یافتن هدیه مناسب برای عزیزان و یا ارائه بهترین ایده هدیه برای همکار می‌تواند مشکل ساز باشد. به ویژه هنگامی‌که دوست، همکار یا رئیس شما فرهنگ متفاوتی داشته باشد. بنابراین به تشریح آداب هدیه دادن در سراسر جهان با ذکر چند کشور می‌پردازیم.

ژاپن

در ژاپن ارائه یا دریافت هدیه با استفاده از هر دو دست مودبانه است. رسم است که برای باز کردن هدیه صبر کنید تا هدیه دهنده حضور نداشته باشد.

هنگام انجام پرزنت اولیه یا بازاریابی، آوردن یک هدیه تبلیغاتی کوچک معمول است. O-seibo (پایان سال) و O-chugen (اواسط تابستان) اصلی‌ترین زمان هدیه دادن هستند. ژاپنی‌ها به هرکسی که مدیون او هستند؛ هدیه می‌دهند. مافوق، زیردستان، همکاران و مشتریان خوب همگی می‌توانند به دلیل لطفی که انجام داده‌اند مشمول دریافت هدیه شوند. هدیه‌ها باید بسته بندی خوبی داشته باشند. زیرا نحوه ارائه آنها به اندازه محتوایشان مهم است.

چین

بسیاری از اوقات ، یک فرد چینی دو یا سه بار هدیه‌ای را که به او می‌دهید قبل از اینکه آن را بپذیرد؛ رد می‌کند. این بدان معنا نیست که آنها از هدیه شما سپاس و قدردانی نمی‌کنند. بلکه این روشی است برای بیان حیا و خوش اخلاقی در آنها. در صورت دریافت هدیه نیز می‌بایست انتظار هدیه یا لطفی متقابل را داشته باشید. این حس جبران متقابل، چیزی است که بیشتر مردم چین از کودکی آن را یاد گرفته‌اند. از این رو نسبت به ارزش و لطف هدیه بسیار حساس هستند. بنابراین معمول است که مردم چین برای ابراز قدردانی از لطفی که دریافت کرد‌ه‌اند از هدایای متقابل استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از هدایای نامناسب که هرگز نباید در این فرهنگ ارائه شود می‌توان به چاقو، قیچی یا نامه بازکن که نماد قطع رابطه بوده و همچنین ساعت که نمادی از مرگ است؛ اشاره کرد.

مصر

در این فرهنگ هنگام جشن گرفتن وقایع مهم زندگی مانند فارغ التحصیلی از دانشگاه یا عروسی، به اقوام و دوستان نزدیک نیز هدایایی اهدا می‌شود. چنانچه در آغاز ماه رمضان  به مسلمانان این کشور تبریک و قبول باش بگویید؛ آنها این حرکت را بسیار زیبا می‌دانند.

مصری‌ها شبکه‌های شخصی و حرفه‌ای تجارت خود را با مبادله هدایای تبلیغاتی ایجاد و نگهداری می‌کنند. بنابراین دریافت هدایای تبلیغاتی به ویژه در روابط طولانی مدت تجاری با آنها بسیار معمول است. تأمین کنندگان و فروشندگان در این کشور معمولاً هدایای تبلیغاتی مانند تقویم و مواردی را که آرمشان بر روی آن است را برای مشتریان خود می‌فرستند.

غنا

در این کشور هدایا باید زیبا بسته بندی شده و با دست راست ارائه شوند. گیرنده ممکن است هدیه را فوراً باز کند یا نکند این رفتار بسته به خود فرد است.

هدیه تبلیغاتی در روابط تجاری این کشور بسیار مهم است. بسیاری از مشاغل در پایان سال با دادن هدیه‌های کریسمس به مشتریان، فروشندگان، مشتری‌ها و سایر همکاران تجاری خود از آنها قدردانی می‌کنند. سبدهای هدیه تبلیغاتی شامل محصولات خود این شرکت‌ها است. شرکت‌های چند ملیتی معمولاً محدودیت‌های سختگیرانه‌تری نسبت به هدیه دادن در مقایسه با شرکت‌های محلی دیگر دارند.

در این فرهنگ همچنین اهدای کمک مالی برای مراسم خاکسپاری هنگام فوت یکی از اعضای خانواده یا همکار و دوست امری عادی است.

روسیه

ارزش هدیه بسته به رابطه و زمینه ارتباطی در این کشور متفاوت است. توصیه می‌شود از دادن هدایای تبلیغاتی گران قیمت که ممکن است به عنوان رشوه تلقی شود؛ خودداری کنید. به طور کلی، در این کشور هدایای تبلیغاتی در پایان معامله یا جلسه داده می‌شوند. این امر همچنین به کاهش سوء برداشت نادرست کمک می‌کند.

همچنین در روسیه هدیه دادن گلها به تعداد زوج نامناسب است. گلهای زرد، نیلوفرها یا میخک هم برای مراسم خاکسپاری استفاده می‌شود. هدیه ممکن است همیشه در مقابل هدیه دهنده باز نشود. همچنین ممکن است بنا بر عادت برخی از روس‌ها در ابتدا از دریافت هدیه خودداری کنند. بهتر است هنگام ارائه هدیه آن را نادیده بگیرید. به عنوان مثال، اگر هدیه‌ای به همکار روسی خود دادید؛ انتظار توجه خاص را از سوی او نداشته باشید. در مشاغل تجاری و چه در روابط شخصی، ممکن است هدایا اول رد شوند و یا با بی رغبتی از سوی هدیه گیرنده مواجهه شوید. این رفتار در این کشور کاملا طبیعی است.

آمریکا

توجه به هرگونه محدودیت شرکتی یا دولتی مبنی بر اهدای هدایای تبلیغاتی یا پذیرش آنها در این کشور بسیار مهم است. به عنوان مثال، مقامات دولتی در ایالات متحده اغلب محدودیت‌های مشخصی در مورد اینکه هدیه‌ای را می‌توانند دریافت کنند یا خیر؛ دارند. آمریکایی‌ها معمولاً هنگام اولین ملاقات کاری و یا به عنوان تشکر برای انجام کار مشترک، به مشتریان و مخاطبان خود هدیه نمی‌دهند. ممکن است آنها در تعطیلات اواخر دسامبر به همکاران، مخاطبان و مشتریان خود هدیه تبلیغاتی بدهند. معمولاً در این مواقع نیز رئیسان به دستیارهای اجرایی و سایر زیردستان خود هدیه می‌دهند. آنها اغلب هدیه را فوراً و در مقابل هدیه دهنده باز می‌کنند و از اهدای آن کالا تشکر می‌کنند.

فرانسه

خوش ذوق بودن هنگام هدیه دادن در فرانسه ضروری است. زمان بندی نیز فاکتور مهم دیگری می‌باشد. به طور کلی، فرانسوی‌ها از دادن هدیه در اولین جلسه کاری اجتناب می‌کنند.

بیشتر فرانسوی‌ها وقتی به خانه شخصی یکدیگر دعوت می‌شوند؛ هدیه ای آورده و آن را قبل از غذا یا مهمانی اهدا می‌کنند.

هدایای خوب در این فرهنگ شامل محصولات علمی ‌و هنری مانند کتاب و موسیقی است. هدایا نباید به هوش همکاران فرانسوی شما توهین کنند. به عنوان مثال، انتخاب کتاب با مضمون زندگی نامه ممکن است انتخاب بهتری نسبت به کتاب‌های انگیزشی باشد. در این کشور اهدای هدیه تبلیغاتی با آرم شرکتی را می‌توان بی سلیقگی دانست.

وقتی به خانه شخصی دعوت می‌شوید؛ گلها نیز هدایای مناسبی هستند. به غیر از گل‌های داوودی که برای مراسم تشییع جنازه استفاده می‌شود و گل میخک که تصور می‌شود بدشانسی می‌آورد؛ اهدای بقیه انواع گل‌ها همانند رز قرمز بین دوستداران و عاشقان بسیار باب می‌باشد.

سخن پایانی

یافتن هدیه عالی برای هدیه دادن به خودی خود یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. همانطور که از نکات و ملاحظات بالا مشاهده می‌کنید؛ اهدای هدایای تبلیغاتی در حوزه‌های بین المللی حتی می‌تواند پیچیده‌تر باشد. در نظر گرفتن پروتکل کشوری، درخواست مشاوره از همکاران یا دوستان آشنا به فرهنگ یک کشور و مشاوره از شرکت‌های ارائه کننده هدایای تبلیغاتی از جمله راهکارهای هوشمندانه برای لذت بردن از نتیجه هدیه بخشیدن است. خصوصا اگر این هدیه، هدیه تبلیغاتی باشد ضرورت توجه به این موارد بسیار مهم است.

بازگشت به لیست